When I Was You - Over schoonheid, ontmoeting en troost
2 december 2025 t/m 29 maart 2026
Het Chabot Museum beheert een omvangrijke collectie schilderijen en sculpturen van de Rotterdamse kunstenaar Henk Chabot (1894 – 1949). Kenmerkend voor het werk van Chabot is een humanistisch mensbeeld, een waardevol aspect dat het museum ook herkent in veel kunstwerken uit de collectie eigentijdse kunst van psychotherapeuten Annelies en Bob van Eerd. Uit hun collectie is een tentoonstelling samengesteld met hedendaagse Nederlandse kunst waarin de menselijke existentie en aandacht voor de medemens centraal staan.
Een spiegelpaleis van identiteiten
Recent interviewde verzamelaar Bob van Eerd de Vlaamse psychiater en schrijver Dirk de Wachter. Ook voor hem is kunst wezenlijk: “Zodra we de sterfelijkheid zijn gaan beseffen, zijn we dat gaan uitbeelden en vertellen en dansen en musiceren om dat ergens te kunnen plaatsen, om dat ergens te kunnen dragen en daarin verbonden te zijn”. Voor hem is de mens een ‘spiegelpaleis van identiteiten’ en kan alleen een open houding van ‘niet-weten’ tot ware verbinding leiden. Hetzelfde kan gelden voor beeldende kunst: vaak ook niet te vatten door één bepaalde duiding of één bepaald gevoel.
Kunst als schoonheid en troost
Het geraakt worden door kunst en door de fascinatie en gevoelens die het oproept, ervaren Annelies en Bob als een inspirerende dimensie in het leven. Hier willen zij veel ruimte aan geven, voor zichzelf en om dit met anderen te delen. Zij herkennen zich ook in de vraag ‘Wat maakt het leven de moeite waard?’ van Wim Kayzer in zijn serie Van de Schoonheid en de Troost (2000). Schrijvers, wetenschappers, filosofen, biologen en kunstenaars zagen kunst, muziek en natuur als antwoord op deze vraag, waarbij persoonlijke verhalen ontstonden over de essentie van het leven.
Hannah van Bart: interactie tussen bezoeker en schilderij
Hannah van Bart schildert indringende, rijke en complexe portretten. Het zijn geen echte mensen, maar denkbeeldige figuren, karakters die al schilderend worden opgebouwd. Bij het doek ‘The man, the trees, the light’ begon het schilderen zelfs met een landschap. Gaandeweg doemde de figuur voor haar op. “Ik hou ervan als het schilderij een aanblik heeft, dat het naar je toe komt, alsof je waargenomen wordt”, zegt Hannah van Bart. Ze wilt dat je niet alleen wordt aangestaard door een indringende blik, maar dat er in het kijken een krachtige interactie tussen de bezoeker en het kunstwerk ontstaat.
Marc Mulders en Henk Chabot
Marc Mulders exposeerde al eerder in het Chabot Museum. De expressieve penseelstreken waarmee Henk Chabot zijn landschappen met boomgaarden, dieren en akkers schilderde bleef Mulders niet onopgemerkt. Het is de werking van de verf dat hem boeide, die door Chabot met een penseel op het doek werd gezet, geborsteld en geschraapt. “De verf bloeit”, volgens Mulders. In de olieverfschilderijen en aquarellen van Mulders roepen de expressieve kleuren en penseelstreken schoonheid op, maar ook vele symbolische, spirituele en filosofische betekenissen.
Een pleidooi voor dialoog en ontmoeting
In het werk ‘When I Was You’ van Elly Strik ‘ontmoeten’ twee figuren elkaar in een tuinachtige omgeving. Bij de tentoonstelling zien wij deze titel als vrije interpretatie van de mogelijke dynamiek tussen de kunstwerken en de bezoeker. When I Was You is in deze context ‘een spiegelpaleis’ en op verschillende manieren op te vatten, maar is bovenal een warm pleidooi voor veel inspirerende ontmoetingen.
Kunstenaars te zien in de tentoonstelling: Marjolijn van den Assem, Gijs Assmann, Hannah van Bart, Sjoerd Buisman, Henk Chabot, Guido Geelen, Nour-Eddine Jarram, Shivangi Kalra, Hans Klein Hofmeijer, Jenetta de Konink, Maartje Korstanje, Arno Kramer, Katinka Lampe, Lotte van Lieshout, Marc Mulders, Arnulf Rainer, Tamar Rozenblat, Ingrid Simons, Eva Spierenburg, Julius Stibbe, Elly Strik, Aline Thomassen, Henk Visch, Reinoud van Vught, Marenne Welten, Ossip Zadkine, Robert Zandvliet, Ronald Zuurmond. Tafel: Piet Hein Eek.
Afbeeldingen:
1. Hannah van Bart, ‘The Man, The Trees, The Light’ (2013), olieverf op doek.
2. Marc Mulders, ‘Delphiniums’ (2007), olieverf op doek, foto Lotte Stekelenburg.
3. Marenne Welten, ‘When My Aunt Left the Room’ (2025), olieverf op linnen.
4. Nour-Eddine Jarram, ‘Het Weerzien’ (2024), aquarel op papier.
5. Elly Strik, ‘When I Was You’ (2011-2015), graniet, olieverf en pigmenten op papier, foto Guy LHeureux.
Archief

Menselijkheid en vrijheid -
Rembrandt als voorbeeld
Van 11.02.2025 t/m 29.06.2025

Een feest voor het oog -
Schilderijen, beelden, tekeningen en grafiek van Henk Chabot, zijn tijdgenoten en geestverwanten
15.06.2025 - 12.01.2025

De gedroomde vriend / The Imaginary Friend -
16.03.2024 - 02.06.2024

Rozemarijn Westerink -
Rêves en ligne
16.09.2023 - 03.03.2024

Werner Berg -
Het leven als kunst
16.09.2023 - 03.03.2024

Eveline Visser: Up in the clouds -
Tentoonstelling Hendrik Chabot Prijs 2022
06.04.2023 - 03.09.2023

Roaring Twenties Rotterdam -
Tussen Josephine Baker en bombardement
15.10.2022 - 19.03.2023

Het wordt reusachtig goed -
Vriendschappen en verbindingen
03.05.2022 - 25.09.2022

Het Rotte Land -
Henk Chabot, Florette Dijkstra, Marjolijn van den Assem, Mai van Oers
5.6.2021 - 07.11.2021