Left Right
Een feest voor het oog - Schilderijen, beelden, tekeningen en grafiek van Henk Chabot, zijn tijdgenoten en geestverwanten
15 juni t/m 24 november 2024

De tentoonstelling Een Feest voor het Oog toont in een beknopte selectie de ontwikkeling van Chabots oeuvre en de hoofdthema’s waar hij zich in zijn werk op heeft gericht; de mens, het dier en het landschap, met schilderij Brand van Rotterdam als blijvend ijkpunt in de tijd. De presentatie vindt plaats naar aanleiding van 30 jaar Chabot Museum in Museumpark Rotterdam.

Sinds de opening van het van oorsprong volledig particuliere initiatief van Rob en Christien Grootveld-Parree (1993) is de collectie van Chabot Museum Rotterdam sterk gegroeid. Naast de kerncollectie werken van Henk Chabot uit de oorlogsjaren (26 schilderijen), overgenomen van de familie Tol in Hillegersberg, bestaat de collectie inmiddels uit diverse deelcollecties met elk hun eigen historie en wijze van verwerven.

Samen geven de verschillende collecties een breed beeld, zowel inhoudelijk als vanuit verzamelaarsperspectief, van leven en werk van kunstenaar Henk Chabot (1894-1949) en zijn tijd; het interbellum in Rotterdam. Werken van naoorlogse en hedendaagse kunstenaars in de collectie hebben op een organische manier een band met de kerncollectie werken van Chabot.

Het Chabot Museum presenteert en positioneert zich vanuit deze collecties en het gevoerde beleid, in samenwerking met vergelijkbare musea en collecties, als museum voor internationaal expressionisme in een parel van het Nieuwe Bouwen. Pand en collectie, architectuur en erfgoed, zijn zo vergroeid geraakt in relatie tot elkaar en tot Rotterdam.

De collectie is opgebouwd uit bijzondere schenkingen, legaten, nalatenschappen en langdurig bruiklenen. Verhalen van vroeger en nu kunnen zo actueel worden gevisualiseerd. Door de tijd heen is een netwerk van (Rotterdamse) verzamelaars, particulieren, kunstenaars, betrokkenen tot stand gekomen met duurzame sporen in de collectie; Chabot inspireert en verbindt.

De collectie Schortemeijer
Het museum beheert de gehele collectie Schortemeijer zoals die door de zoon van verzamelaar Kees Schortemeijer in zijn ouderlijk huis werd bewaard. Kees Schortemeijer kan gezien worden als een chroniqueur van zijn tijd met zijn brede interesse voor muziek, beeldende kunst, grafiek, film, grafisch drukwerk, buismeubelen, etnografica, edelstenen en wat dies meer zij. Samen met zijn vrouw documenteerde hij zijn aankopen en zijn ervaringen met kunst en kunstenaars, onder andere in grote zelfgemaakte linnen albums. Door de vele ontmoetingen en gesprekken met Chabot heeft hij kunst ontdekt als een primaire levensbehoefte! Als leeftijdgenoot en vriend was Schortemeijer ook de eerste verzamelaar van Chabots werk.  Schortemeijer kan ook gezien worden als een van de eerste etnografica verzamelaars in Nederland.

De collectie Tol
Na de oorlog heeft Schortemeijer een deel van zijn collectie verkocht aan de familie Tol toen duidelijk werd dat zij hun woonhuis aan de Berglustlaan 12 in Hillegersberg als Museum Hendrik Chabot – het oorlogswerk (als gevolg van de woningnood op last van de gemeente) voor publiek zouden openstellen (1962). De slager Dick Tol en zijn vrouw hebben Chabot einde van de oorlog leren kennen en hebben sindsdien een grote verzameling opgebouwd.

De collecties Grootveld, Tol en Schortemeijer liggen zo direct in elkaars verlengde, vullen elkaar aan en vormen de rijke basis van het Chabot Museum Rotterdam. De collecties geven reliëf aan een maatschappelijke tijdsgewricht, zoals bijvoorbeeld in de tentoonstelling Roaring Twenties Rotterdam werd getoond. Daarnaast beheert het museum in aanvulling hierop de collectie en nalatenschap van de kunstenaar Georg Stahl (1903-1982) en de collectie werken op papier verzameld door de kunstenaar Armando.

In 2024 wordt de gehele collectie van meer dan 2000 kunstwerken en haar geschiedenis geregistreerd en gedigitaliseerd en gefaseerd toegankelijk gemaakt op de website, mogelijk gemaakt door Netwerk Digitaal Erfgoed Nederland en de Stichting Droom en Daad.

Meer

De gedroomde vriend / The Imaginary Friend -
Concept en mise-en-scène: Anne Mieke Backer Fotografie in polaroids: Pieter van

16.3-2.6.2024