2020-05-14
LUISTER
Brand van Rotterdam
Het monumentale schilderij Brand van Rotterdam, dat Henk Chabot schilderde in de zomer van 1940 naar aanleiding van het bombardement op de stad maakt een belangrijk deel uit van de tentoonstelling ‘Kunst stelt alles voor’.
Vanaf zijn woon- en werkplek aan de Rotte ziet Chabot op 14 mei 1940 hoe Rotterdam in brand staat nadat Duitse bommenwerpers de historische binnenstad hebben vernietigd. Het maakt een onuitwisbare indruk op hem. Maanden later schildert Chabot in zijn atelier ‘Brand van Rotterdam’.
‘De Nachtwacht’ van Rotterdam
Jisca Bijlsma, directeur Chabot Museum: “Brand van Rotterdam is ‘de Nachtwacht’ van het museum. Het bombardement is niet meer weg te denken uit de geschiedenis van Rotterdam, en er is geen enkel ander schilderij van dit kaliber met dit onderwerp. Met dat rood en dat geel heeft hij de expressie verhoogd, maar die enorme vuurwolken zal hij zo hebben gezien vanuit zijn dijkwoning aan de Rotte. “
“Het gaat in het werk van Chabot meer om vrijheid dan om de Tweede Wereldoorlog alleen. Om artistieke vrijheid en het belang van creativiteit en verbeeldingskracht. Daarbinnen heeft dat oorlogsverleden een plek.”
Luister naar het verhaal van dit monumentale schilderij.
https://www.youtube.com/watch?v=mQGLRq1f6jA&feature=youtu.be
Henk Chabot (1894 – 1949), Brand van Rotterdam, 1940, olieverf op doek, 120 x 140 cm, collectie Chabot Museum Rotterdam, langdurig bruikleen Gemeente Rotterdam
Zomer (‘Vrede’)
De zon zet een hooiberg in een roodoranje gloed, de boerderijen lijken veilig te zijn ingebed in het glooiende landschap. De tegenstelling tussen dit vredige landschap en het onheilspellende Brand van Rotterdam (1940) kan bijna niet groter zijn.
Luister naar het verhaal van dit schilderij.
Henk Chabot (1894 – 1949), Zomer (‘Vrede), 1945, olieverf op doek, 112 x 125 cm, collectie Chabot Museum Rotterdam (oorlogscollectie)
Visvrouw
Ze heeft een stevig voorkomen, deze Rotterdamse visvrouw. Chabot heeft haar met een paar zelfverzekerde vloeiende lijnen neergezet. Kunstenaar Charley Toorop valt als een blok voor het werk als het in 1933 ziet op Chabots eerste solotentoonstelling bij Kunstzaal Van Lier. Toorop heeft Chabots Visvrouw altijd bij zich gehouden. Het schilderij is nu als eigendom van de erfgenamen ondergebracht bij het Chabot Museum.
Henk Chabot (1894 – 1949), Visvrouw, 1931 / 32, olieverf op doek, collectie Chabot Museum Rotterdam, bruikleen erven Fernhout
Paardje
Chabots rode paardje trekt begin 1931 de aandacht als het voor het eerst te zien is bij de Rotterdamse Kunstkring. Chabot is gefascineerd door prehistorische grotschilderingen vanwege hun puurheid en robuuste oervormen. Met zijn aardetinten en houtskoollijnen refereert het schilderij aan de door Chabot zo bewonderde grottekeningen.
Henk Chabot (1894 – 1949), Paardje, 1930, olieverf op paneel, 151 x 93 cm collectie Chabot Museum Rotterdam, bruikleen particuliere collectie
Polderlandschap
Dit polderlandschap met een breedte van meer dan 3 meter reisde de hele wereld over. Chabot, die aan de Rotte woonde en zich liever beperkte tot uitstapjes dichter bij huis, schilderde het voor de kapiteinshut van het SS Nieuw Amsterdam II van de Holland Amerikalijn in 1937. Tegenwoordig bevindt het schilderij zich in de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam.
Henk Chabot (1894 – 1949), Polderlandschap, 1937, olieverf op doek, collectie Maritiem Museum Rotterdam