Aanbod primair onderwijs

Het educatieaanbod voor het primair onderwijs bestaat uit verschillende lessen en workshops. Deze passen bij de belevingswereld van de leerlingen en sluiten aan op verschillende kerndoelen van de leergebieden Taal, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie. Omdat het museum rust en openheid uitstraalt, kunnen de leerlingen zich goed concentreren.

Een museumles duurt zestig minuten. De leerlingen worden door een enthousiaste docent meegenomen op een interactieve rondleiding door het gebouw en langs de kunst. De les eindigt met een teken- of schrijfopdracht.

Kosten
Museumles (1 uur): € 70
Workshop (1,5 uur): € 90

Groepsgrootte
Maximaal 25 leerlingen
Minimaal 1 begeleider per 15 leerlingen

Wilt u een les reserveren of heeft u vragen? Neem dan contact op met Larisa Sjoerds: 010 436 37 13 of l.sjoerds@chabotmuseum.nl.

 

Een villa vol kunst (groep 3 t/m 8)
De kinderen krijgen een indruk van wat een museum is en leren verschillende kunsttechnieken te onderscheiden. Hoe is een schilderij gemaakt? Wat is er te zien? De docent leert de kinderen kijken naar kunst en gaat met ze in gesprek. Samen behandelen ze begrippen als licht, kleur, vorm en compositie. Alle beeldaspecten komen voorbij en worden besproken aan de hand van de werken die op dat moment worden getoond. Door een schilderij of beeld na te tekenen, zien ze meer en wordt de ervaring verrijkt.

Hoe modern is deze villa? (groep 6 t/m 8)
In het Rotterdamse Museumpark staan een aantal moderne, witte villa’s. Eén van deze villa’s is in 1938 gebouwd als woonhuis en biedt nu onderdak aan het Chabot Museum. Hoe was het om in zo’n modern huis te wonen, in een tijd waarin de televisie en computer nog niet bestonden? De leerlingen maken kennis met de architectuur van het Nieuwe Bouwen. De museumdocent gaat met de groep in gesprek over de typische kenmerken van het gebouw. Samen kijken ze naar de indeling en gaan ze op zoek naar kunstwerken die qua stijlkenmerken overeenkomsten tonen met de architectuur. Aansluitend krijgen de leerlingen een ontwerpopdracht.

Heeft Rotterdam een hart? (groep 6 t/m 8)
De museumles Heeft Rotterdam een hart? gaat in op thema’s als oorlog en vrede, naar aanleiding van de collectie ‘oorlogswerken’ van Henk Chabot, in het bijzonder het schilderij Brand van Rotterdam (1940). Wat was de invloed van de oorlog op de stad en wat betekent wederopbouw? De les behandelt niet alleen de oorlog in zijn algemeenheid, maar belicht ook de problematiek van ‘anders zijn’. Welke overeenkomsten kunnen we vinden in de huidige tijd? Als afsluitende opdracht krijgen de leerlingen een teken- of schrijfopdracht. Deze les is uitermate geschikt als aanvulling op de geschiedenisles over de Tweede Wereldoorlog.

De Voetballer (groep 3 t/m 8)
Het beeld De Voetballer (1937), dat in het Stadion Feijenoord staat, vormt de basis voor deze les waarin kunst en beweging samenkomen. Het beeld wordt vergeleken met foto’s van voetballers zoals we die uit kranten kennen – sporters in hun meest actieve, bevroren stand. De kinderen imiteren de bewegingen en proberen de verschillende houdingen te vertalen in een tekening en/of beeld.

Gerelateerd

Maatschappelijk betrokken

Het Chabot Museum is maatschappelijk betrokken. Dat komt ook tot uiting in ons educatieaanbod. Hierin identificeren we ons sterk met...

Bezoek het Chabot Museum met de Volksuniversiteit Rotterdam

Nét iets meer weten over de tentoonstelling INLEVEN / INLIJVEN? Neem deel aan de mini-cursus van de Volksuniversiteit! woensdag 28...

Ga mee met de museumbus

Het Chabot Museum biedt scholen op maat gemaakte workshops en museumlessen die aansluiten op de belevingswereld van kinderen van verschillende...