Topstuk Henk Chabot in langdurig bruikleen

Met dank aan de erven van een particuliere verzamelaar heeft het Chabot Museum het schilderij Familiegroep (Vluchtelingen) (1943) van Henk Chabot als langdurig bruikleen in haar collectie opgenomen. Het prachtige werk wordt gezien als een van de belangrijkste stukken uit het oeuvre van de kunstenaar. Bovendien snijdt het werk een buitengewoon actueel thema aan: ontstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog als onderdeel van een reeks figuurstukken, toont het schilderij een groep vluchtelingen op zeer indringende wijze. Het museum is verheugd dat dit topstuk na ruim twintig jaar weer voor publiek toegankelijk is. Daarom werd het direct toegevoegd aan de tentoonstelling Mens, dier, polder die in het Chabot Museum te zien was t/m 6 maart 2016.

Het leven bloeit op de ruïnes
Kunstcriticus A.M. Hammacher bracht in 1944 de illegale publicatie Het leven bloeit op de ruïnes uit, waarin hij oorlogswerk van Charley Toorop en Henk Chabot beschrijft. Hierin noemt hij het schilderij Familiegroep (Vluchtelingen), in het bijzonder maar ook als onderdeel van een reeks figuurstukken. Over deze figuurstukken schrijft hij het volgende:

Zoo zijn deze groote doeken, met hun breede schildering en grooten opzet, met hun prachtig dragende rijpe kleuren, met de ruige plastiek der kantige lichamen, vol van stille teederheden, in de handen, in de wijze waarop menschen elkaar en waarop de ouderen de jongeren aanraken, schroomvolle uitdrukkingskracht in het neigen der hoofden, in de stand van lichamen, in een manier van zitten.

 

Gerelateerd

LUISTER

Brand van Rotterdam Het monumentale schilderij Brand van Rotterdam, dat Henk Chabot schilderde in de zomer van 1940 naar aanleiding van...

De collectie Schortemeijer

Kees Schortemeijer (1894-1979) bracht een omvangrijke collectie bijeen van beelden en werken op papier van Rotterdamse kunstenaars, maar ook een...

IMMERSION / ABSORPTION – Marjolijn van den Assem meets Henk Chabot

The outline retrospective IMMERSION / ABSORPTION explores the connection between significant points in the oeuvre of Van den Assem (Rotterdam,...