Het Rotte Land - Henk Chabot, Florette Dijkstra, Marjolijn van den Assem, Mai van Oers
5.6.2021 - 07.11.2021

Een ode aan het landschap, de rivier de Rotte en het kunstenaarsatelier. Een overzicht van de schilderijen en beelden die Henk Chabot (1894 – 1949) maakte in zijn atelier aan de Rotte, zij aan zij met werk van  Florette Dijkstra (eerste verdieping), Marjolijn van den Assem en Mai van Oers (tweede verdieping). Hiermee gaan deze 3 kunstenaars (allen vertegenwoordigd in de omvangrijke schenking van Armando aan het Chabot Museum) een relatie aan met het werk dat ontstond in het atelier van hun collega Henk Chabot.

SCHILDER VAN DE ROTTE

In deze tentoonstelling zien we Chabot als schilder en tekenaar van de Rotte in alle jaargetijden, maar ook als schilder die het bombardement op Rotterdam vanuit zijn dijkwoning en atelier aan de Rotte indringend heeft verbeeld. Dit gebied rondom de Rotte heet daarom ook wel ‘Land van Chabot’.

Voorjaar 1934 betrekken Henk Chabot en zijn vrouw To het dijkhuis met atelierschuur aan de Rotte, net buiten Rotterdam op de grens met Hillegersberg. Hier schildert hij tot aan zijn overlijden in 1949 een eindeloze reeks figuren, dieren en landschappen.

Als ‘schilder van de Rotte’ schildert hij lente- en herfstlandschappen in vele variaties, winterlandschappen van helderwit tot vuilgrijs, en magistrale zomers in uitbundige kleuren waarin de wolkenketens nog meer dan voorheen een zelfstandig landschap vormen. Tijdens de oorlogsjaren ontstaan indrukwekkende schilderijen van vluchtelingen en bekende werken als Brand van Rotterdam in 1940 en Zomer (‘Vrede’) in 1945. Na de oorlog maakt Chabot een serie schilderijen waarin de maan een koel licht werpt op het nachtelijke landschap en de kleuren expressief oplichten. In zijn laatste levensjaren schildert hij, naast zelfportretten, meer felgekleurde (lente) landschappen.

FLORETTE DIJKSTRA

Speciaal voor deze tentoonstelling maakte Florette Dijkstra vijf nieuwe tekeningen in haar serie ‘Werkkamers’, waarin ze reflecteert op (de plek van) het atelier van Chabot aan de Rotte.

Het atelier aan de Rotte bestaat uit een serie van 5 tekeningen in potlood op papier en is onderdeel van de tekeningenreeks Werkkamers (2010 – ongoing). Deze reeks gaat over de vraag hoe het toch kan dat kunstenaars en schrijvers zulke totaal verschillende verbeeldingswerelden creëren, terwijl de plekken waar ze werken meestal uit niet meer dan vier muren, een raam, een tafel en een stoel bestaan. Wat maakt dat mogelijk? Is er in die kamers een aanwijzing te vinden?

(Florette Dijkstra)

Bekijk hier het werk van Florette Dijkstra in de collectie Armando van het Chabot Museum:

Florette Dijkstra Collectie Chabot Museum Rotterdam

MARJOLIJN VAN DEN ASSEM

MAI VAN OERS

De werken van Marjolijn van den Assem en Mai van Oers bieden een inspirerende ingang in de wereld van de verbeelding die heerst in het kunstenaarsatelier.

‘Mijn visie op Chabot heeft zich via vele verflagen bij mij vervoegd. Het eigenzinnige en hardnekkige in zijn schilderijen gaf me steeds opnieuw stof tot nadenken. Ik las zijn handschrift, herkende het doorgewinterde en de jubel, en voelde mij thuis.’

(Marjolijn van den Assem)

Bekijk hier het werk van Marjolijn van den Assem en Mai van Oers in de collectie Armando van het Chabot Museum:

Marjolijn van den Assem Collectie Chabot Museum Rotterdam

Mai van Oers Collectie Chabot Museum Rotterdam

PANORAMA CHABOT

Observatorium

Tegelijk met ‘Het Rotte Land’ is in het Chabot Museum op de begane grond de tentoonstelling Panorama Chabot te zien. De tentoonstelling is ook werkruimte en ontmoetingsplek waarin Kunstenaarsgroep Observatorium mogelijke toekomstscenario’s verkent voor het ‘Land van Chabot’. Je bent van harte uitgenodigd door de tentoonstelling te struinen en je ideeën te delen. Meer informatie vind je hier: Panorama Chabot

NAAR HET MUSEUM!

In de witte villa van Chabot Museum Rotterdam sta je oog in oog met kunst. In alle rust en hoogstpersoonlijk. (max. 8 pers. / uur)
Reserveren van je persoonlijke tijdslot kan hier:
Koop Tickets